Köpvillkor

Beställning

Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd. Sådant tillstånd kan ges genom att en förälder skickar sitt uttryckliga tillstånd till oss med e-post. Alla falskbeställningar spåras och polisanmäls, och om vi lidit ekonomisk skada kommer vi att kräva skadestånd. 

Minsta order värde 75kr+ frakt. Vi skickat endast inom Sverige.

Leverans- fraktkostnad

Normal leveranstid inom Sverige till ditt lokala utlämningsställe är 1-3 dagar 

Vi skickar alla våra varor med PostenNord. 

Postpaket (MyPack) Du hämtar ditt paket på närmaste uthämtningsställe. Du kommer att få ett sms och ett mail skickat till dig när ditt paket är redo för upphämtning. Du har 7 dagar på dig att hämta ut ditt paket.  Du kan kostnadsfritt förlänga liggtiden med ytterligare 7 dagar i PostNords app. 

Mindre paket levereras direkt i din brevlåda med PostNord varubrev.

Företagspaket : Levereras till bemannad företagsadress mellan 07.00-18.00 (ej privatpersoner) Om du är enskild firma sågår detta fraktalternativ ej att använda, dåkrävs det företagsnamn för denna tjänst. Vi kommer att skicka orden som postpaket tillutlämningställe. 

Mypack HOME :  Vi skickar våra paket med kvittenskrav som standard. Du behöver alltså vara hemma för att ta emot paketet. Leverans gäller till port/tomtgräns. Inbärning ingår ej.Leveranstid 1-4 arbetsdagar, Du aviseras i PostNord App och via sms/e-mail och kan välja dag och tid för din leverans och om du vill få ditt paket levererad utanför din dörr eller ditt ditt närmsta PostNord ombud. 

Om du bor på en ö och posten inte kan leverera till din adress kommer ditt paket att leveras till närmaste postombud.

Fraktkostnad:

  • Postpaket My pack/varubrev 69 kr
  • Företagspaket 99kr 
  • Mypack Home 149kr
  • Hämtas i Butik i Örebro: Gratis


Ni kan även hämta er beställning i Örebro. Butiken Örebro säkerhetscenter AB. Adolfbergsvägen 4. Örebro. ni får mejl när ordern är finns att hämtas.

Ej uthämtat paket:

För paket som inte hämtas ut debiteras en avgift för outlöst paket på 250 kr. Det motsvarar de kostnader som det orsakat oss att skicka ut paketet samt mottagit det i retur

Lagring av personuppgifter

Genom att godkänna dessa allmänna ordervillkor vid genomförandet av köp samtycker du till behandling av de personuppgifter du lämnar till Låskompaniet.se enligt vår integrititspolicy. 
Uppgifterna behandlas för att kunna administrera ditt köp i syfte att fullgöra vårt åtagande gentemot dig som kund. Uppgifterna kan också komma att användas för information/nyhetsbrev. Du har som kund rätt att motsätta dig att dina personuppgifter används i marknadsföringssyfte. Vi på Låskompaniet.se värnar om din personliga integritet och eftersträvar en hög nivå av skydd. Vi skulle aldrig sälja dina personuppgifter till ett annat företag.

Kort beskrivning. Vi lagrar dina personuppgifter såsom namn, mejl, adress och mobilnummer i syfte för:

  • Att du skall kunna få bekräftelser och information/nyhetsbrev
  • Att Vi Låskompaniet skall kontakta dig som kund.
  • Kunna hantera eventuella reklamations- och garantiärende.

Personuppgiftansvarig: Låskompaniet.se ägare Örebro Säkerhetscenter AB 556709-0583 med adress Adolfsbergsvägen 4, 702 27 ÖREBRO är personuppgiftsansvarig för företaget behandling av personuppgifter. Du har rätt att få ta del av uppgifterna samt att få dessa raderade om du så önskar.


Betalningsalternativ 

Du kan välja mellan att betala med kort, direktbankbetalning, faktura eller delbetalning samt swish. Fakturabetalning och delbetalning är endast möjligt för boende i Sverige.

Betala med kort

Betala med Visa eller MasterCard konto-/kreditkort tryggt och säkert över Internet direkt i samband med din beställning. Din betalning förmedlas av Svea Banks säker kryptering. Svea uppfyller kraven för PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). Dina kortuppgifter sänds direkt till banken och kan ej läsas av annan än din bank. Låskompaniet.se hanterar inga kreditkortsnummer. Inga extra avgifter tillkommer för kortbetalning. Vid betalning med konto-/kreditkort börjar villkoren gälla så snart korttransaktionen har godkänts. Betalning via Svea sker till Låskompaniet.se som äger varumärket Låskompaniet.se och denna webbplats. Du kan läsa mer om Svea på www.svea.com. Eventuell återbetalning sker alltid till det kort som användes vid beställning.

Betala med direktbankbetalning

Vi accepterar direktbankbetalningar från Swedbank, Nordea, Handelsbanken och SEB. Alla köp kopplas genom Svea Bank ABs säkra betalserver vilket betyder att information endast går till Svea och inlösande bank. Överföringen av information är krypterad med SSL. Låskompaniet.se får aldrig ta del av denna information. Direktbetalning via internetbank är avgiftsfri. Du kan läsa mer om Svea på www.svea.com.

Betalning med faktura

  • Vid betalning med faktura samarbetar Låskompaniet.se (”Webbplatsen”) med Svea Bank AB.
  • För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Faktura erbjuds endast till privatpersoner som är över 18 år och folkbokförda i Sverige.
  • Kreditprövning sker i samband med genomfört köp mot faktura. En kopia på kreditupplysningen skickas till dig som kund.
  • Betalningstiden är 14 dagar för konsument och 30 dagar för företag.
  • Vid försenad betalning utgår lagstadgad påminnelseavgift. Dröjsmålsränta utgår från förfallodagen med f.n. 2 % per månad.
  • Återbetalning av obetald faktura regleras mot kvarvarande belopp. Om fakturan som ska regleras är betald kommer återbetalning ske till bankkonto av Svea Bank AB.
  • Läs mer om de allmänna villkoren hos Svea Bank AB här. Se även mer info om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI).

Delbetala din beställning 

  • Vid betalning med delbetalning samarbetar Webbplatsen med Svea Bank AB.
  • För att handla mot delbetalning måste du ange ditt personnummer. Delbetalning erbjuds endast till personer som är över 18 år och folkbokförda i Sverige.
  • Kreditprövning sker i samband med genomfört köp mot delbetalning. En kopia på kreditupplysningen skickas till dig som kund.
  • Det finns flera olika betalningsalternativ att välja mellan och du kan när som helst under delbetalningstiden välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning. Ansökan om delbetalning sker i samband med köp.
  • Eventuell uppläggningsavgiften betalas på första inbetalningsavin. Aviavgiften betalas sedan på respektive månadsavi.
  • Läs mer om de allmänna villkoren hos Svea Bank AB här. Se även mer info om Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation (SEKKI)

Delbetalning upp till 50 000 kr

Ränta

Uppläggningsavgift

Aviavgift

3 Månader

0%

195 kr

45 kr

6 Månader

0%

295 kr

45 kr

12 Månader

0%

395 kr

45 kr

 

 

 

 

Delbetalning upp till 150 000 kr

Ränta

Uppläggningsavgift

Aviavgift

18 Månader

9,95%

395 kr

45 kr

24 Månader

9,95%

395 kr

45 kr

36 Månader

9,95%

495 kr

45 kr

48 Månader

9,95%

495 kr

45 kr

60 Månader

9,95%

495 kr

45 kr

 

Exempel på effektiv ränta vid köp om 10 000 kr, löptid 12 månader, 0 % ränta, uppläggningsavgift 395 kr, aviavgift 45 kr: 18,98 %. Eventuell återbetalning av delbetalning regleras normalt mot kvarvarande belopp.

-Faktura och betalnings frågor kontakta Svea bank direkt : Tel. 08-51493113 eller Mail: swp@svea.com


Ångerrätt  

Ångerätten gäller endast privatpersoner (ej företag) 

Som privatperson har du enligt Distansavtalslagen rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar. Du har dock inte ångerrätt om du beställt en vara som tillverkats enligt dina anvisningar (lika låsning, enl nyckel nummer) eller som annars har fått en tydlig personlig prägel. eller anskaffnings varor (beställning vara). 

Du som konsument står för returfrakten. Vi återbetalar inte ursprunglig frakt eller faktureringsavgift.

Det innebär att du kan skicka tillbaka oanvända, oskadade varor med obruten förpackning* inom 14 dagar från att DU mottagit ditt paket.

Som kund har du rätt att undersöka varans egenskaper och funktion, ungefär på samma sätt som du kan göra i en fysisk butik. innan beslut tas om eventuell retur. Undersökningen ska göras med varsamhet och ej mer omfattande än nödvändigt då produkten måste returneras i väsentligen oförändrat skick. 


Varan får inte ha varit använd, monterad eller ha bruten plombering.


Retur fraktkostnad kostar 79kr. Summan dras automatiskt från varuvärdet vi betalar tillbaka.  Vi återbetalar inte ursprunglig frakt eller faktureringsavgift.


Om du vill utnyttja din ångerrätt ska du följa instruktionerna under fliken "Retur och Reklamation". Du kommer utan dröjsmål att få en bekräftelse på att vi mottagit ditt meddelande, varefter vi tar ställning till, om du uppfyller de förutsättningar som krävs för att kunna tillämpa ångerrätten. Du kommer därefter att motta ett svar med e-post från oss, i givet fall med information om hur du ska skicka tillbaka varan. Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss

Observera att det är du som kund som ansvarar för att varorna kommer tillbaka till oss hela och oskadade, vi rekommenderar därför att du skickar varorna väl emballerade. 

*Vid öppnad förpackning avdrag 20% på priset. värdeminskning om du som konsumenten använder eller hanterar varan på ett sätt som inte är nödvändigt för att undersöka den.

Företag som beställer lyder under köplagen och har ingen ångerrätt.

Undantag

Vissa varor är undantagna från den lagstadgade ångerrätten med stöd i lagen, till exempel specialbeställda varor som nycklar och låscylindrar/hänglås, varor som förändras på kunden begäran (till exempel med befintlig, lika låsning), varor som riskeras att förstöras inom ångerfristen. Varor som anskaffas (beställningsvaror) på din begäran,  eller om eventuell plombering brutits på elektroniska varor eller produkter och varor med nedsatta priser pga utförsäljning.  Alla Varor med direkt levererat till kund som dokumetskåp och c-profiler med flera gäller inte ångerrätt.


RETURER

Vid en retur måste man göra en returanmälan på webbutiken under kundtjänst. Returer som skickas tillbaks till oss utan godkänt returnummer accepteras ej.  

Här gör ni en returanmälan. Retur och Reklamation

Du som kund står för returfrakten av varan. Våran retursedeln måste användas. Vi mailar en retursedel till dig som du printar och sätter fast på din retur. 

Vi har en fast retur frakt kostnad på 79 kr. Vi återbetalar inte ursprunglig frakt.

Returen måste returneras med retursedeln och får inte skickas som postförskott eller efterkrav. Returen ska skickas till vårt lager, vi har tyvärr ingen möjlighet att hämta ut försändelser hos ett ombud. 

Vid en retur så får du givetvis öppna förpackningen försiktigt och undersöka varan men inte använda den. Är varan inte i säljbart skick så får du inte hela varans värde tillbaka. Vid en retur ska alltid kunden bifoga ett giltigt köpbevis, lägg med en kopia på följesedeln i paketet. 

Återbetalning sker senast inom 14 dagar men först efter att de retunerade varorna kommit till oss tillhanda i oskadat skick. . – Låskompaniet ansvar EJ för påminnelseavgifter etc.


EJ uthämtade paket

Vi förbehåller oss rätten att debitera kostnad för den handteringen som uppstår vid ej uthämatde paket (returfrakt, expeditionskostnad etc) Därför tar vi ut en avgift på 250kr om ej paket hämatas ut. Försändelsen ligger 7 dagar innan den retuneras till oss. Obs därför att om du ångara ett köp och vill retunera varan, behöver du först hämta ut paketet och därefter retunera enligt beskrivning ovan. Outlösta paket omfattar ej ångerrätten enligt Distans -och hemförsäljningslagen.

För ej uthämatde paket innehåller tillverkade varor efter kunden beställning och anskaffningsvaror gäller följande: Retunerade varor som inte går att säljas vidare som kommer i retur kommer att debiteras kund . Om ni önskar nya varor så får ni lägga en ny order och betala för dom nya varorna och de som har retuneras. Detta gäller även anskaffninsvaror som kommer i retur debiteras kund .

Tänk därför på att alltid hämta ut dina beställningar inom 7 dagar från det att ditt paket ankommit till postombudet. Du kan kostnadsfritt förlänga liggtiden med ytterligare 7 dagar i PostNords app.


Reklamationer

Om du som är privatperson mottagit en skadad produkt, eller om vi skickat fel vara, måste du reklamera varan snarast och senast inom 2 månader från att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Reklamationstiden är som mest 2 år beroende på varans beskaffenhet samt eventuell garantiutfästelse. 

Om du som är företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel vara, ska du reklamera snarast efter att du tog emot varan.

Du ska i så fall reklamera via vår hemsida genom att följa instruktionerna under fliken "Retur och Reklamation"

Innan en garantireparation eller ett garantiutbyte kan godkännas behöver vi få in och undersöka produkten. 

Assa/yale produkter skickas till deras serviceverkstad för undersökning/reparation.

I det fall produkten inte är behäftad med ett garantifel, utan ett så kallat handhavandefel (inkluderar felaktigt inställd produkt, skada som beror på oaktsamhet mm), har vi rätt att debitera dig för undersökningskostnaden. Fraktkostnader och hanteringsavgifter tillkommer.

Observera att det för företag gäller andra regler för garanti- och reklamationsrätt. Företag får vid köp endast den garantirätt som ges från leverantören, där garantitiden kan variera mellan olika leverantörer. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver sin garantirätt från leverantören.


Garanti

Vi lämnar ett års garanti på våra varor, dock med undantag för förbrukningsvaror, på Hänglås Cylindrar , tillhållarelås och nycklar lämnas normalt 6 månaders garanti om inget annat anges. Garantin gäller om någon vara trots normal användning skulle gå sönder eller slutat fungera inom denna tidsperiod. Garantin gäller från inköpsdatum och omfattar reparation av fabrikations och materialfel. Fakturan/garantibevis skall uppvisas vid garantianspråk. Garanti gäller endast vid installation i bostäder i Sverige och kan inte överlåtas

Observera att det för företag gäller andra regler för garanti- och reklamationsrätt. Företag får vid köp endast den garantirätt som ges från leverantören, där garantitiden kan variera mellan olika leverantörer. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver sin garantirätt från leverantören.

Vänligen notera att eventuell produktgaranti och service given av återförsäljare eller låssmed endast omfattar produktfel och gäller inte vid fel orsakade till exampelvis av felinstallation.

Innan en garantireparation eller ett garantiutbyte kan godkännas behöver vi få in och undersöka produkten. 

Assa/yale produkter skickas till deras serviceverkstad för undersökning/reparation.

I det fall produkten inte är behäftad med ett garantifel, utan ett så kallat handhavandefel (inkluderar felaktigt inställd produkt, skada som beror på oaktsamhet mm), har vi rätt att debitera dig för undersökningskostnaden. Fraktkostnader och hanteringsavgifter tillkommer


INFORMATION OCH BILDER

Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment.

Force Majeure

Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

Tvist

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) tillhandahåller ett kostnadsfritt förfarande, som privatpersoner kan utnyttja i tillfälle av tvist. Vi har som policy att alltid följa ARN:s rekommendationer. Tvist mellan företag avgörs av allmän domstol.

Allmänt

För dig, som är privatperson, gäller Distansavtalslagen (se nedan angående ångerrätt) samt Konsumentköplagen, som har strikta bestämmelser, vilket innebär att lagen gäller, trots att du har avtalat om något annat. För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.

Skulle något villkor befinnas ogiltigt enligt vad som gäller enligt svensk eller EU rätt ska detta inte innebära att köpvillkoren i sin helhet blir ogiltiga utan det ogiltiga villkoret ska i så fall ersättas med likvärdig lagenlig text.


Övergiven kundvagn

Om ditt köp avbryts e-postar vi en kom-ihåg-lista till dig över de produkter som du lagt i kundvagnen. Detta är en extra kundservice för att göra ditt köp hos oss så smidigt och enkelt som möjligt. Du kan när som helst återskapa kundvagnen med alla varorna i eller låta bli. Du behöver således inte agera om du ej önskar fullfölja köpet.

Pris och tillgänglighet på produkterna baseras på tidpunkten då du la produkterna i kundvagnen. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna något i samband med olika kampanjer med utlöpsdatum. Produkterna kan också ha sålts slut.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.